onsdag 25 augusti 2010

Generalen fyller år

Idag fyller general Vo Nguyen Giap 100 år. Vi har varit tillbaka i Hanoi en dryg vecka, och den första glädjen över alla återseenden efter sommaren har hunnit mattas. Jag skyller det på vädret och internet. Det regnar i Hanoi, det har regnat hela veckan och allt är tropiskt mörkt, smutsigt och ganska dystert. Internet beter sig lynnigt och påminner oss hela tiden om att vi är helt beroende av externa hjälpmedel för att hålla kontakten med en i grunden avlägsen yttervärld. Och Giap, segraren vid Dien Bien Phu, fyller 100 år. Hur gärna de än skulle vilja, kan inte det vietnamesiska kommunistpartiet ignorera en sån sak. Giap har varit en nagel i ögat på dem länge nu. Han är tillräckligt gammal och tillräckligt legendarisk för att vara hur frispråkig han vill, så han åstadkommer då och då en smärre skandal när han uttalar sig om att kinesiska gruvföretag får utvinna bauxit i centrala Vietnam. Chefredaktören som publicerat det öppna brevet från Giap fick avgå: själv är generalen naturligtvis orörbar. Man firar alltså Giap, även om bilderna i tidningen är några år gamla (100-åringen sitter isolerad i en kolonialvilla i Hanois diplomatstad) och betonar hans historiska betydelse. Ett av 1900-talets stora militära genier, heter det. Mannen som lurade franska och amerikanska generaler. Mannen som aldrig gjorde fel. Byläraren som besegrade militärhögskoleeleverna med sin intelligens, som slog moderna högteknologiska välfärdsarméer med hjälp av hängivenheten och offerviljan hos sina barfotasoldater. Struntprat. Giap var en högutbildad intellektuell, förläst på Napoleon och liksom förebilden extremt hänsynslös med andras liv. Han lämnade fru och småbarn utan förvarning när han gick under jorden, såg dem aldrig mer. Han var beredd att offra fler liv än fienden, helt enkelt. Han utnyttjade maximalt det enda överläge vietnameserna hade, det enda man hade i överflöd: man var fler. Alltså skickade man fram soldater i anfallsvåg efter anfallsvåg (taktiken hade man lärt av Maos röda armé) med fruktansvärda förluster till följd. I alla Giaps så kallade segrar dog mångdubbelt fler vietnameser än motståndare. Giap var en av hökarna i den nordvietnamesiska regeringen, en av dem som drev den motvillige Ho Chi Minh till det krig som kostade miljontals vietnamesiska liv. Själv fyller han alltså 100 idag. Hoppas tårtan fastnar i halsen.

2 kommentarer:

Thiel sa...

Solen i Hanoi känns betydligt närmare nu när din fina blogg återigen lever. Jag har längtat efter ett nytt inlägg. Varje dag har jag förhoppningsfullt klickat på länken i hopp om att hitta en ny berättelse. Du lär mig så mycket om Hanoi - och om litteratur! Jag håller just nu på att läsa suveräna Mask som är mycket svår att lägga ifrån sig. I går fick den följa med mig till jobbet så att jag kunde läsa lite på lunchen. Lisa

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vad glad jag är att du är tillbaka i Hanoi, äntligen kommer blogginläggen om livet där igen som gör att jag känner mig som om också jag är i Vietnam.