söndag 16 januari 2011

Vintersaga

Vintern kan orsaka depression påstod tidnings-rubriken ovanför en halvsides-artikel som ytterst seriöst diskuterade innevarande årstids hälsorisker. En läkare från ett nationellt institut hade uppsökts och intervjuats, och hon förklarade den medicinska bakgrunden till årstidsrelaterade depressioner: bristen på solsken gör att kroppen inte kan absorbera vitamin D, vilket i sin tur leder till brist på hormonet serotonin som verkar depressionshämmande. Vanliga människor berättade om hur de gärna åt och sov för mycket på vintern, vilket är helt normalt. Så här års är det vanligt att man sover för mycket, känner energibrist och håglöshet, förklarade doktorn som rekommenderade extra noggrannhet med dieten under den mörka årstiden: folk bör äta extra mycket frukt för att kompensera ljusbristen. Man bör se till att komma ut varje dag. Dessutom bör man äta fisk, jordnötter och lotusfrön, näringsämnen som innehåller aminosyran tryptofan som också producerar serotonin. Lotusfrön? Var kom lotusfröna ifrån? Fram tills dess har jag läst den här artikeln åtminstone tjugo gånger förut, den publiceras minst en gång om året, i januari eller februari när svenskar håller på att bli tokiga av ljusbrist. Men svenskar äter väl inte så mycket lotusfrön? Artikeln står i min morgontidning, Viet Nam News, och den befolkning som lider av depression och håglöshet för att det är så mörkt och kallt är den vietnamesiska. Kallt betyder att temperaturen kryper under tio plusgrader. Folk är påpälsade som om de skulle följa med Örnen till Nordpolen. Skolorna har varit stängda hela veckan. Just som jag själv tycker att värmen återvänt till Hanoi, just som jag själv börjar stänga av luftkonditioneringen (som är vår enda värmekälla, när man väl lyckas ställa om den) och slutat ha mössa när jag springer min morgonrunda, då kommer tidningsartikeln som förklarar hur vi ska klara av vintermörkret. Hanoi ligger ju betydligt närmare ekvatorn än Stockholm, så skillnaden mellan den mörka och den ljusa årstiden är i stort sett omärkbar för en svensk. Jag antar att det just nu sitter någon eskimå på tillfälligt stockholmsbesök och skrattar åt motsvarande svensk populärvetenskaplig tidningsartikel om faran med ljusbristen så här års.

Inga kommentarer: