onsdag 29 september 2010

Två matematiker

Jag och Jonatan tillbringar några kvällar med hans matte, det är prov på gång. Jag får anstränga mig så det värker i huvudet för att själv förstå åttans matte på UNIS - det är negativa tal och fraktioner och sen ska de divideras och multipliceras och jag känner att jag hamnar i allt kargare utmarker av min förmåga att tänka abstrakt. Som en ren ironi är tidningarna fulla med bilder av en leende vietnames - Ngo Bau Chau, som just fått the Field Medal, som bara delas ut en gång vart fjärde år och brukar kallas Nobelpriset i matematik. (Det är den som Stellan Skarsgårds odrägligt självbelåtne matematikprofessor fått i den underbara filmen Good Will Hunting.) Chau är tio år yngre än jag. På en bild skakar han hand med presidenten, på en annan med partiordförande Manh. Ngo Bau Chau har fått Field Medal för sin förmåga att tänka fritt och utanför ramarna. Tänk vad långt man kan komma om man bara får kläm på det där med negativa tal. Jag och Jonatan räknar på. Ibland är det jag som hittar lösningen, men allt oftare är det han. Stellan Skarsgårds rollfigur är den minst sympatiska i Good Will Hunting. Men Matt Damons rollfigur är minst lika bra på matte. Genom Reportrar utan gränser får jag kännedom om en annan vietnamesisk matematiker, Pham Minh Hoang, professor vid teknologiska institutet i Ho Chi Minh City, som blivit arresterad den 13 augusti och inte hörts ifrån sedan dess. Han är en av Vietnams sk cyber-dissidenter, det vill säga han bloggar (under pseudonymen Pham Kien Quoc) om saker som engagerar honom, till exempel Vietnams relationer till Kina. Liksom general Giap tycker matematikprofessorn att det verkar tokigt att låta kinesiska gruvföretag ta hand om den ekologiskt och socialt känsliga bauxitdriften i Centrala Högländerna. Men den här matematikprofessorn får ingen medalj för sin förmåga att tänka fritt och utanför ramarna. Sedan den 13 augusti har han inte ens setts till. Hans fru, Le Thi Kieu Oanh, ber myndigheterna att åtminstone få träffa honom och se att han mår bra. Räkna lagom bra, tänker jag när Jonatan spränger en ny förståelsevall inom de negativa talens besynnerliga fält. Räkna lagom bra.

Inga kommentarer: