tisdag 9 februari 2010

Befria Södern!

Jag blir inbjuden av det fina förlaget P.O.L till deras nya Facebooksatsning, som jag bara kan applådera i blindo: Facebook är fortfarande nerstängt här i Vietnam. En av P.O.L:s författare är Bernard Noël, som fälldes i en uppmärksammad tryckfrihetsrättegång i Paris så sent som 1971, anklagad för osedlighet. Jag hittade faktiskt en antologi med hans dikter här i Hanoi och köpte till en av våra vänner. Förbud är en kortsiktig lösning: långt sedan förbudet upphört att gälla skänker det en lockande aura av hjältemod och fara. Den som förbjuder gör det alltid utifrån ett upplevt underläge. Här i landet kämpar staten hårt mot allehanda fiender utan att få tillnärmelsevis samma uppmärksamhet eller uppskattning som när man kämpade mot USA och regeringen i Sydvietnam på 60- och 70-talet. Är inte det orättvist? För ett par veckor sedan dömdes den Saigonbaserade advokaten Le Cong Dinh, som blev känd när han försvarade vietnameiska fiskerättigheter internationellt, till fem års fängelse (en annan åtalad i samma rättegång fick ett sextonårigt fängelsestraff). Dinh sägs ha bland annat deltagit i ett träningsläger för "icke-våldsam" kamp, han har också författat och/eller innehaft dokument som innehållit förtal av staten, och lagt fram "onda planer på att underminera, förtala och till slut störta administrationen", allt enligt Viet Nam News återgivning av domen. Det har varit flera liknande rättegångar på sistone: nationen försvarar sig mot krafter som "underminerar den nationella säkerheten", enligt en regeringstaleskvinna. Ett sorgligt ouppmärksammat försvar, som sagt. Det är inte helt lätt att förstå varför. Inte kan det vara så banalt som att svenska intellektuella tröttnade på Vietnam efter att ha "befriat Södern" (jag har hört åtminstone en svensk FNL-supporter använda "vi"-form om ovanstående händelse: när "vi" befriade Södern), tappade styrfarten under befrielsen av Kambodja och nu inte mäktar med att engagera sig ännu en gång? Jag bläddrar i första delen av Bernard Noëls samlade verk, Les Plumes d'Éros, Eros fjädrar. Utifrån sina erfarenheter som fälld och förbjuden författare resonerar han kring begreppet frihet, och berättar att han i Prag 1980 träffade en dissident som viskade att när friheten är förbjuden återstår bara utsvävningar. Han säger också följande: "Världsherraväldet och den bestående makten hör borgaren till eftersom han förstått att det är bättre att tömma saker och ting på mening än att sätta sig i respekt med våld, särskilt som tomma saker är lättare att sälja." Det är skrivet år 2004, ser jag längst bak i boken: det känns som ord från en helt annan värld. För i den här delen av världen - och det är här ekonomin växer snabbast, det är hit alla företag vill - klarar sig staten utmärkt utan konsumtionssamhällets repressiva tolerans. Konsumtion, ja - tolerans, nej. Här betraktas ordet som en kraft att räkna med, här har ordet kvar sin makt.

Skrivet till James Brown: Papa Don't Take No Mess

Inga kommentarer: